U heeft geen producten in uw winkelwagen.

bekijk mijn samples (0 item)

Product was successfully added to your shopping cart.

Frequently Asked Questions Laminaat en Parket

Hieronder staan een aantal veelgestelde vragen. Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u ons altijd bereiken via info@parketdirect.nl of op ons gratis telefoonnummer: 0800-3332111

Kan ik het parket of laminaat ook bij jullie komen bezichtigen?
Om de prijs van ons parket en laminaat zo laag mogelijk te houden hebben wij in ons businessmodel besloten om ons puur te richten op de webshop als verkoopkanaal en dus geen showroom op te zetten. Het houden van een showroom zorgt ervoor dat de prijzen van de producten omhoog zouden moeten en dat past niet binnen onze visie. Tegelijkertijd begrijpen wij dat het lastig is om een vloer van een foto te kiezen. Daarom sturen wij u gratis maximaal drie samples per adres op, zodat u toch de vloer even kunt bekijken. Handig, want zo kunt u direct zien of de kleur wel bij uw meubels of verf past. 

In welke richting moet ik de vloer plaatsen?
Dat is altijd een lastige vraag. Gebruikelijk is om de vloer dwars op de looprichting te plaatsen. Ook is het aan te bevelen om de vloer in de lengterichting van het licht te leggen, maar vaak is het lastig om dit na te leven. Ga altijd van uw eigen smaak uit! Wanneer u op de bank zit, is het vaak niet 'mooi' om dwars op de vloer te kijken. Soms is het ook mogelijk om de vloer bijvoorbeeld diagonaal in het huis te plaatsen, wellicht is dat nog een optie? Let erop dat u bij deze vorm van leggen wel wat meer zaagverlies moet rekenen. Lees ook ons artikel: legrichting laminaat.

Waar kan ik goede leginstructies vinden?
Neem de tips over het plaatsen van laminaat en parket op deze website in acht. Deze kunt u vinden in onze kennisbank bij laminaat leggen tips en parket leggen.

Moet ik bij de plaatsing van parket of laminaat rekening houden met een zwelnaad?
Jazeker. Zowel laminaatvloeren als parketvloeren bestaan voor het grootste gedeelte uit 'echt hout'. Laminaat heeft een core van HDF (geperst hout) en lamelparket heeft een core van vurenhout, met eiken toplaag. Een eigenschap van hout is dat het 'werkt' Dat wil zeggen dat het hout uit kan zetten bij vocht en warme temperaturen, maar ook weer krimpt bij lage temperaturen. Wanneer deze vloeren zwevend gelegd worden (dus niet verlijmd op de ondergrond) is het extra belangrijk om de vloer de ruimte te geven die het nodig heeft om te kunnen werken. Doet u dit niet, dan heeft u kans dat uw vloer onder spanning komt te staan en er vloerdelen omhoog gaan staan en dat zou zonde zijn! De afstand tussen de vloer en wand en alle vaste elementen moet zo'n 10 milimeter bedragen. Het 'gat' dat ontstaat kunt u netjes afwerken met (plak)plinten.

Kan een laminaatvloer in de badkamer gelegd worden?
Nee. Laminaat kan alleen gelegd worden in de droge ruimtes van het huis. Een badkamer of sauna bijvoorbeeld heeft een te hoge luchtvochtigheid, waardoor de planken blijvend beschadigd worden.

Is een laminaatvloer geschikt voor in de keuken?
Een laminaatvloer kan prima in de keuken gelegd worden, wanneer de gebruiksaanwijzing goed nageleefd worden. Belangrijk is dat het laminaat op de juiste wijze onderhouden wordt en dat eventueel vocht/vuil/vet direct weggehaald wordt. Een houten vloer kunt u ook in de keuken leggen, maar let er wederom goed op dat alle vetspetters/vocht/vuil direct weggehaald moeten worden om ervoor te zorgen dit niet in het parket trekt. Logischerwijs kan een gelakte parketvloer iets beter tegen een stootje dan een geoliede vloer wat dit betreft.

Is een laminaatvloer geschikt voor serres?
Een laminaatvloer kan best in een serre gelegd worden, maar elk laminaat is onderhevig aan zonzlicht en oxydatie. Het is immers nog steeds een decor van papier op een natuurlijk product (hout) dat de kans loopt op verkleuring in het zonlicht. 

Waarom is een tapijtvloer als ondergrond voor laminaat en parket ongeschikt?
Een tapijtvloer is geen geschikte ondergrond voor laminaat en parket, omdat dit een verende beweging heeft. Dit heeft tot gevolg dat er een grote druk op verbindingen van het laminaat of hout komt te staan en leidt tot het kapot trappen van de (klik)verbindingen. De tapijtvloer moet ook om hygiënische redenen (schimmelvorming, geurvorming) verwijderd worden. De ondergrond waarop het laminaat of parket gelegd wordt moet absoluut effen, droog, belastbaar, zuiver en vast zijn. Hetzeflde geldt voor een ondervloer van kurk. Lees er hier meer over!

Kan een laminaatvloer of parketvloer op een tapijtvloer gelegd worden als een contactgeluidisolatie boven de tapijtvloer gelegd wordt?
Nee. De ondergrond moet altijd droog, effen, zuiver en belastbaar zijn. Voor de plaatsing van het laminaat of parket moet gegarandeerd worden dat de ondergrond niet veert of bij belasting ingedrukt kan worden, zoals tapijt of kurk.

Is het mogelijk, eerst in een helft van de kamer laminaat te plaatsen, de meubels van de andere helft daarop te plaatsen en dan de tweede helft van de kamer af te werken?
Ja, dat is mogelijk: een laminaatvloer is onmiddellijk begaanbaar. Een verlijmde parketvloer moet eerst drogen voor deze begaanbaar is. Raadpleeg de handleiding van de lijm hiervoor. Een zwevende parketvloer die m.b.v. een kliksysteem wordt gelegd is daarentegen wel direct beloopbaar.

Wat betekenen de verschillende klassen in laminaat?
De kwaliteit van laminaat kan afgelezen worden aan de gebruikersklasse die aan ieder product is toegekend door een genormaliseerde testmethode. De meest gangbare klasse zijn 23/31, 32 en 33, waarvan de hoogste klasse de grootste slijtweerstand heeft. Klasse 23/31 wordt geadviseerd voor licht huiselijk gebruik, klasse 32 voor normaal huiselijk gebruik en klasse 33 in ruimtes waar constant veel verkeer is zoals in winkelcentra of openbare gebouwen. 

Ik zie soms hele goedkope aanbiedingen voor laminaat. Waarin zit het prijsverschil?
Er zijn vaak aanbiedingen bij bijvoorbeeld bouwmarkten voor heel goedkoop laminaat. Dit laminaat is echter vaak heel dun (6 mm), heeft een lage gebruikersklasse (klasse 31) en heeft bijvoorbeeld een hoge repetitie van het decor en geen groeven aan de zijkant. De kwaliteit van de melaminelaag kan ook wat minder zijn, waardoor de prijs al snel kan dalen. Bij ParketDirect.nl willen we dat u lang van uw vloer kunt genieten en daarom zetten wij u alleen het beste voor! Bij ons kunt u er vanuit gaan dat uw vloer van goede kwaliteit is. Ons advies is dan ook om vloeren met een lage gebruikersklasse (klasse 31) te gebruiken in bijvoorbeeld slaapkamers en voor de huiskamer voor een wat dikkere vloer te kiezen (7 of 8 mm) met een hogere gebruikersklasse (klasse 32). Als u de leg- en onderhoudsinstructies goed navolgt, heeft u jarenlang plezier van uw vloer! Kijk voor meer informatie bij 'prijsbepaling laminaat' op onze site.

Waarom is LeBois lamelparket goedkoper dan het gemiddelde lamelparket?
Lamelparket heeft een aantal aspecten waarnaar gekeken moet worden als het gaat om het kiezen ervan. De toplaag is een beslissende factor in prijs (hoe dikker, hoe duurder), net als de afwerking ervan, de breedte van de plank en de lengte. Omdat het hier om echt hout gaat, zijn de planken vaak niet even lang en gaat het om vallende lengtes. Voor meer informatie over parket, kijk op onze site bij wat is parket. LeBois lamelparket kopen wij bij de bron in en slaan daarmee wat tussenstops over. Op deze manier kunnen wij voor u de prijs laag houden voor een kwalitatief sterk product. Lees meer over ParketDirect.nl

Wat zijn de bezorgkosten?
Wij vragen van u een bijdrage van € 35,00 euro voor het transport, ongeacht het aantal pakketten. De reële verzendkosten zijn natuurlijk veel hoger, maar wij investeren graag ons eigen deel in goede service en levering. Lees meer over de bezorgingen.

Waar kan ik mijn bestelling ophalen?
 
Als u ervoor gekozen heeft om uw bestelling te komen ophalen, dan is dit bij onze warehousing in Houten (TSN Midden, Pakketboot 7, 3991 CH). U krijgt van onze warehousing eerst een telefoontje om te melden dat uw bestelling klaar staat. Pas daarna kunt u op elk gewenst moment langskomen van: ma - vr van 08.00 uur - 17.00 uur (m.u.v. nationale feestdagen).

Op welke manieren kan ik betalen?
U kunt bij ons betalen via Ideal, creditcard, bancontact, pin/contant bij ophalen en onder rembours. De betaling wordt gedaan in een beveiligde betaalomgeving (dit kunt u controleren door het slotje in de rechterhoek van uw adresbalk). Betalingen via Ideal, creditcard en bancontact zijn gratis, voor betalingen onder rembours vragen wij een bijdrage van €10,00 euro.

Waaruit bestaat mijn herroepingsrecht?
Bij de aankoop van producten heeft de u de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende ten minste veertien dagen. Deze termijn gaat in op de dag na ontvangst van het product door of namens de consument.
Tijdens deze termijn dient u zorgvuldig om te gaan met het product en de verpakking. U zult het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of u het product wenst te behouden. Indien u van uw herroepingsrecht gebruik maakt, zult u het product met alle geleverde toebehoren en – indien redelijkerwijze mogelijk - in de originele staat en verpakking aan de ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
Zie hiervoor onze algemene voorwaarden.